Varhaisen tuen lähtökohtana on tasapuolisuus ja oikeudenmukaisuus: esihenkilö puuttuu kaikkiin signaaleihin ja oman työpaikan asettamien hälytysrajojen ylittäviin sairauspoissaoloihin. Hälytysrajojen täyttymistä ei kannata jäädä odottamaan, vaan aina huolen herätessä kannattaa keskustella työntekijän kanssa.
Puheeksiottaessa työntekijän tilanteeseen tulee suhtautua arvostavasti ja avoimesti. On hyvä muistaa, että haasteiden taustalla voi olla kipeitäkin asioita. Puheeksiottamisen tavoitteena on etsiä ratkaisuja työntekijän tilanteeseen.
Olemme koonneet tälle sivulle materiaalia varhaisen tuen keskustelusta.
Elon työyhteisökysely osoittaa, että vastaajien arvio omasta työkyvystä on alentunut pandemia-aikana. Ennen pandemia-aikaa 21% kertoi työkykynsä olevan alentunut ja nyt näin arvioi 25% vastaajista.
Elon työyhteisökysely osoittaa, että vastaajien arvio omasta työkyvystä on alentunut pandemia-aikana. Ennen pandemia-aikaa 21% kertoi työkykynsä olevan alentunut ja nyt näin arvioi 25% vastaajista.
Varhaisen tuen keskustelu
Puheeksioton vaiheet